Gerakan Belia Islam Yang Memperjuangkan Kebenaran dan Keadilan




Sinar Syawal - Sandang Raya

SiNAR SYAWAL – Sandang Raya

Setelah Berjaya dalam siri Program Sinar Ramadan Sekampit Beras ABIM Selangor dan ABIM Pusat akan menggerakkan Kempen Sinar Syawal – Sandang Raya. Sasaran utama program ini ialah anak-anak muallaf, anak yatim dan anak fakir miskin.

Menyedari tentang hakikat keperluan asasi manusia seperti yang selalu diungkap dalam slogan orang jawa iaitu SPP ‘sandang, pangan dan papan’ . Sandang bermakna pakaian, pangan bermaksud makanan dan papan ialah penginapan atau tempat tinggal.
Seramai 50 orang anak fakir miskin, yaim dan muallaf dari sekitar Negeri Selangor dan Wilayah Persekutuan akan diraikan dengan memilih baju Raya dan majlis berbuka puasa bersama-sama.

Diharapkan agar sedikit keceriaan yang dirasai bersama kanak-kanak ini akan memberikan sinar kebahagiaan kepada insan-insan yang tersayang untuk menyambut Aidil Fitri dengan lebih bermakna.Kongsilah kegembiraan anda bersama-sama mereka yang serba kekurangan sempena bulan yang mulia dan diberkati ini. Dengan hanya RM100 untuk satu pakej pakaian Raya, anda dapat menyinari Ramadhan mereka dengan adanya sedikit sumbangan untuk mereka menyambut Aidil Fitri dengan lebih ceria.


sebagai catatan perkongsian, Seorang lelaki datang kepada Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam dan mengadu tentang hatinya yang keras. Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam bersabda, “apakah kamu mahu hatimu menjadi lembut dan kamu memperolehi apa yang kamu hajatkan? Kasihilah anak yatim, tepuk-tepukkan kepalanya dan beri ia makan apa yang kamu makan. Ia akan melembutkan hatimu dan membantumu memperolehi apa yang kamu hajatkan” [riwayat al-Thabaraani & al-Silsilah al-Saheehah]


Kepada yang berhajat untuk turut sama menjayakan program ini boleh berhubung dengan sekretariat ABIM Selangor segera.

0 comments:

Copyright © 2013 ANGKATAN BELIA ISLAM MALAYSIA (ABIM) SELANGOR