Gerakan Belia Islam Yang Memperjuangkan Kebenaran dan Keadilan




Semarak Ramadan ABIM Di Pulau



PULAU INDAH 13 Ogos 2010 – "Selama hampir lima puluh tahun saya tinggal di Pulau ini, al hamdulillah saya dapat menyaksikan untuk pertama kalinya masjid ini penuh dengan jamaah yang hadir menunaikan solat tarawih di sini” kata imam masjid Ar Raudah Kg Sg Kembong selepas selesai program Semarak Ramadan. Begitulah gambaran suasana malam Ramadan ke empat yang sangat meriah dan bererti kepada masyarakat di Kampung ini.

Program Semarak Ramadan ini anjuran Masjid Al Raudah dengan kerjasama ABIM Negeri Selangor dan Sekolah Menengah Pulau Lumut. Objektif program ini ialah untuk memberikan pendedahan kepada generasi muda kepada amalan-amalan yang sunat dilakukan untuk menyemarakkan suasana Ramadan. Selain dari itu juga pihak penganjur berharap agar generasi muda akan lebih peka dan sedar betapa perlunya mereka menghadirkan diri ke masjid terutamanya pada waktu solat.




Hampir seratus orang remaja lelaki dan perempuan telah menghadiri program ini selepas selesai solat fardu jumaat. Mereka yang terpilih berusia 15 hingga 17 tahun sangat teruja dan bersemangat mengikuti program ini dan mereka sabar menunggu hingga selesai majlis pada pukul 11.00 malam.

Satu ceramah khas berkenaan ibadah Ramadan disampaikan oleh Ustazah Hazlina Abd Razak, Mantan Ketua Helwa ABIM Selangor. Kumpulan fasilitator diketuai oleh Ustaz Umar Abd Aziz terdiri dari Nurhidayah Sumairi, setiausaha Kewangan ABIM Selangor, Ustaz Harith Othman, Ketua Biro Perhubungan ABIM Selangor dan team sukarelawan ABIM Ustaz Rahmat, Ustaz Akmal dan Ustazah Nadzirah terlibat dalam menjayakan program tesebut.YDP ABIM Selangor, Us Mohd Zawawi Ahmad Mughni turut hadir memberikan suntikan semangat dan seterusnya menyampaikan cenderamata kenangan dan sijil penyertaan kepada semua peserta.



Berjubah putih ialah Imam Masjid Ar Raudhah, En. demyati Sibon dan sedang menyampaikan hadiah ialah En Jainal bin Syukri, Ketua Kampung Sg Kembung, Pulau Indah.

Semua peserta begitu teruja dan berharap akan dapat mengikuti siri berikutnya. Pihak Masjid dan JKKK mengalu-alukan kehadiran ABIM untuk membantu membina dan membangunkan generasi belia Islam di Pulau nan indan ini.

Grup Editor Berita ABIM Selangor

0 comments:

Copyright © 2013 ANGKATAN BELIA ISLAM MALAYSIA (ABIM) SELANGOR