Gerakan Belia Islam Yang Memperjuangkan Kebenaran dan Keadilan




Sinar Ramadan Sekampit Beras






AJK masjid bergotong royong menyusun beras yang akan disumbangkan


ABIM Negeri Selangor telah Berjaya mengagihkan 300 kampit beras kepada penerima-penerima yang terpilih dari beberapa daerah di Selangor. Program bermula di Daerah Klang pada 5 Ogos yang lalu di Masjid An Naim Jalan Kebun. Seramai 130 orang penerima dari kalangan fakir miskin dan muallaf termasuk 50 orang masyarakat muslim dari etnik Semai telah dijemput hadir untuk menerima sumbangan beras dari masyarakat Islam.

Di daerah Gombak pula seramai 100 orang penerima telah dipilih dan modus operandi diubah kepada Turun ke Masyarakat. Beberapa orang sukarelawan ditugaskan untuk menghantar beras-beras sumbangan ke rumah penerima. Tujuan pendekatan ini adalah untu memberikan pengetahuan dan pengalaman baru kepada para sukarelawan terhadap kehidupan orang susah disamping memberikan keringan kepada penerima yang uzur. Saudara Presiden ABIM Muhamad Razak Idris turut bersama dalam program tersebut.

Di Shah Alam pula program berpusat di Masjid Nurul Amin Kg Merbau Sempak, Sungai Buluh. Seramai 70 orang penerima telah dipilih oleh Ahli Jawatankuasa Masjid berdasarkan senarai penerima asnaf Lembaga ZakatSelangor. Majlis dimulakan dengan pengisian ilmu oleh seorang penceramah undangan khas yang membicarakan tentang hakikat Ramadan dan puasa. Majlis penyampaian telah disempurnakan oleh saudara Presiden ABIM Muhamad Razak Idris dan YDP ABIM Selangor Mohd Zawawi Ahmad Mughni. Seramai 20 orang pimpinan ABIM dan sukarelawan terlibat dalam menjayakan program ini.

Program ini akan diteruskan diKuala Langat pada minggu hadapan. Menurut sumber ABIM Kuala Langat program tersebut akan dilakukan sempena kunjungan Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor ke daerah Kuala langat.

Grup Editor Berita ABIM Selangor


0 comments:

Copyright © 2013 ANGKATAN BELIA ISLAM MALAYSIA (ABIM) SELANGOR