Gerakan Belia Islam Yang Memperjuangkan Kebenaran dan Keadilan




ABIM SELANGOR IKUTI LAWATAN DAKWAH KE SARAWAK

Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) melalui bahagian dakwah telah menganjurkan satu Lawatan dakwah ke Negeri Sarawak Bumi Kenyalang. Sebagai tanda sokongan , ABIM Selangor telah menghantar dua orang wakil iaitu Suara Khairudin bin Abas SUN dan Saudari Nur Hidayah Sumairi SUK untuk bersama-sama 35 delegasi NGO Islam Negeri Selangor yang terlibat dalam lawatan dakwah tersebut. Lawatan ini di ketuai oleh Ustaz Safuan bin Nayan dan sebanyak 9 NGO terlibat seperti ABIM sendiri, PUM ,PERKEMAS, Al Hunafa', JIM, Pemadam, PERKASSA, PERKIM, GAPIS dan sebagainya.

Banyak yang dapat dipelajari dalam lawtan dakwah ini. di samping menziarahi saudara kita di Sarawak yang cuma 25% sahaja juga merasai cabaran untuk terus berdakwah di muka bumi Allah ini. Dan yang paling berharga ialah menyedari betapa pentingnya Dakwah bil Hal dalam berhadapan dengan masyarakat majmuk ini.

Lawatan ke JAKIM Sarawak di smabut hagat oleh Pengarahnya sendiri Ustaz Mat Nawi dan kakitangannya. Pengalaman ke Rumah Saudara Kita dan Rumah Panjang kaum Iban di Merindun , Lubok Antu merupakan pengalaman yang baru. Bertemu Pak Zakaria , ketua Kampun saudara kita, Ustaz Idris pegawai dakwah HIKMAH yang gigih berdakwah membakar semangat para peesrta untuk terus di persada dakwah. Lawatan ke HIKMAH, NGO yang bertungkus lumus dalam arena dakwah di Sarawak juga menimbulkan semangat untuk terus bersama dalam menyuburkan Islam di Bumi kenyalang.

Lawatan diteruskan di Kampunag Ansabang Jaya , Kampung Segubang juga menimbulkan keinsafan, betapa gighnya saudara kita di sana mengeembang dan mengamallkan Islam. samapai ke IIC Sarawak , amat kami kagumi kerana pusat maklumat mengenai Islam yang lengkap untuk memahami Islam dismaping rekabentuk yang unik dan berteknologi tinggi.

Lawatan yang bagus untuk NGO islam terutama di Selangor ini. satu usaha yang perlu diteruskan oleh bahagian Dakwah JAIS . Syabas!





0 comments:

Copyright © 2013 ANGKATAN BELIA ISLAM MALAYSIA (ABIM) SELANGOR