Gerakan Belia Islam Yang Memperjuangkan Kebenaran dan Keadilan




Seketika Bersama Al-Quran : Cabaran Dakwah di dalam Surah Yunus

BERSAMA Ustaz Hj. Mohd Naim Mohd Noor, TYDP ABIM Selangor

Sebelum menyentuh topik ini, elok juga kita balik sejenak ke Surah Taubah di mana Saidina Umar r.a telah menulis surat kepada semua pemimpin di bawah jajahannya menyeru mereka mempelajari surah Taubah : "Pelajarilah kamu Surah Taubah dan ajarilah wanita-wanita kamu dengan Surah Nur". Hadis Riwayat Imam Baihaqi.

Cabaran Dakwah di dalam Surah Yunus :

Bagi yang meneliti dalam tadabbur surah-surah ini mereka akan menemui banyak pengajaran yang boleh dijadikan pegangan dalam mengharungi liku-liku perjalanan dakwah, antaranya :

1. Perjalanan dakwah ini berliku, terkadang cabarannya diluar dugaan kita, hinggakan ada yang meminta agar didatangkan dgn Quran lain selain dari yang ini atau pun tukarkan ayat-ayatnya mengikut kemahuan mereka.

2. Banyak pendaei yang gugur diperjalanan bila diuji dengan kesenangan atau kesempitan.

3. Terkadang berhadapan dgn golongan yang sangat setia berpegang dgn pegangan datuk nenek mereka sehingga mengenepikan penggunaan akal untuk menilai baik buruknya pegangan yg dipercayainya.

4. Pendaei harus sedar bahawa mereka hanyalah penyampai kebenaran, hidayah di tangan tuhan, maka iringi seruan mereka dgn memohon hidayah dari Allah swt.

5. Gunakan keindahan ciptaan alam ini dan kehebatan seni rekaannya sebagai hujjah kebesaran Maha Pencipta yang patut disembah.

6. Pelajari dan teladanilah kisah-kisah perjuangan Nabi-nabi terdahulu dalam menyampaikan seruan ilahi, bagaimana kegigihan mereka, hujah-hujah mereka, kesabaran mereka dan keyakinan mereka terhadap Allah yang memberi tugas berat ini kpd mereka.

7. pendaei perlu cekal dan penuh harapan. Ujian kalau dah makin berat bererti sudah sampai kepada breaking point, bersabarlah agar mendapat kejayaan.

8. kaum Yunus sangat bernasib baik kerana bertaubat sebelum datangnya azab, dan mendapat manfaat dgn iman mereka.

9. Pendaei harus sentiasa membaiki hubungannya dengan Allah dan hubungannya dengan Manusia, inilah kekuatan sebenarnya menjalankan gerakan dakwah.

itulah antaranya yg terlintas ketika ini, semoga yang baik dari Allah, yg tak baik dari diri yang naif ini, maka patut dibaiki dan disempadani. wassalam.

Salam Taabud

0 comments:

Copyright © 2013 ANGKATAN BELIA ISLAM MALAYSIA (ABIM) SELANGOR