Gerakan Belia Islam Yang Memperjuangkan Kebenaran dan Keadilan




Seketika bersama Al-Quran : Surah Hud menjadikan rambut Rasulullah Beruban

BERSAMA Ustaz Hj. Mohd Naim Mohd Noor, TYDP ABIM Selangor

Hadis Riwayat Imam Tarmizi, Al-Hakim, Al-Baihaqi dan lain-lain dari Ibnu Abbas r.a : Telah Berkata Abu bakar " Wahai Rasulallah kamu telah beruban! Nabi Menjawab:" Surah Hud, Al-Waqeah, Al-Mursalat, Amma yatasaalun, Izas Syamsu kuwwirat telah menjadikan rambutku beruban".

Dalam Hadis yang lain Ibnu Abbas r.a menyebut dalam menafsirkan ayat 112 surah Hud, bahawa tidak pernah diturunkan ayat kepada Rasulullah seberat ayat 112 ini, oleh itu Nabi bersabda Surah Hud ...telah menjadikan rambutku beruban.

Ayat 112 surah Hud yang Mafhumnya : "Beristiqamahlah kamu sepertimana yang diperintahkan, begitu juga sesiapa yang bersamamu yang telah bertaubat (berada dijalan benar, hendaklah mereka beristiqamah juga seperti kamu) dan janganlah kamu melampaui batas-batas (yang telah diperuntukkan) Sesungguhnya Dia maha melihat apa saja yang dilakukan kamu".

Antara sebab-sebab lain yang menjadikan Nabi s.a.w begitu gerun berhadapan dgn surah-surah tersebut :

1. Gambaran hari kiamat yang sangat dahsyat dan jelas diperlihatkan di dalamnya seolah-olah beliau melihat dengan matanya sendiri.

2. Sangat bimbang tidak dapat melaksanakan tugas-tugasnya seperti yang diminta oleh Allah swt.

3. Cerita-cerita nabi terdahulu yang banyak dipaparkan di dalam surah Hud begitu sadis dan mencabar dalam melaksanakan risalah Allah swt. apakah beliau mampu mengikuti jejak-jejak mereka?

4. Teguran-teguran lansung dari langit kepada tindak tanduk beliau dalam menyampaikan risalahnya menyebabkan beliau sering bermuhasabah dan bimbang teralpa dengan tugas-tugasnya.

5. Bimbangkan umatnya tergelincir dari landasan yang benar, dan gagal merasai dahsyatnya hari kiamat yang akan menyebabkan mereka berlengah-lengah dari bertaubat dan kembali ke jalan Allah.

Salam Taabud

Selamat bertadabbur

0 comments:

Copyright © 2013 ANGKATAN BELIA ISLAM MALAYSIA (ABIM) SELANGOR