Gerakan Belia Islam Yang Memperjuangkan Kebenaran dan Keadilan




Seketika Bersama Al-Quran : Apakah Gunung bergerak seperti gerakan Awan?

BERSAMA Ustaz Hj. Mohd Naim Mohd Noor, TYDP ABIM Selangor

Meniti kalimah demi kalimah di dalam Surah An-Naml sangat mengasyikkan apabila Allah taala memulakan surah ini menyatakan Al-Quran sebagai Huda dan Bushra kepada Golongan Mukminin dgn sifat2 yang dinyatakan.

Kemudian kita dibawa ke puncak Tur Sina di mana berlakunya dialog antara Musa a.s dan Allah s.w.t yang menyaksikan pengurniaan beberapa mukjizat, belum pun puas kita dgn cerita ini, kita dihidangkan pula dengan kisah lain lagi yang lebih panjang dari kisah awal tadi.

Iaitu kisah Nabi Sulaiman a.s dan kelebihan-kelebihan yang tidak diberikan kpd nabi-nabi yang lain, antaranya memeliki bala tentera dari kalangan Jin, manusia dan burung, memahami bahasa binatang.

Sedikit sangat Nabi-nabi yang diberi Risalah dan Sultan (kekuasaan) kalau dibandingkan dgn nabi-nabi yang hanya diberi Risalah tanpa Sultan.

Tambah mengasyikan lagi kisah Sulaiman a.s dan kerajaan Balkis yang dibentangkan dalam dua muka surat, terasa begitu pendek dan cepat sangat berlalu.

Dan bila tiba di ayat 88, terkenang pula di zaman belajar dahulu bila guru kami membacakan ayat ini dan menyoal kami bagaimana lojiknya ayat ini? Firman Allah taala ini mafhumnya :"Dan (Bila) Kamu Melihat gunung kamu menyangkanya kaku (tidak Bergerak) padahal ia bergerak sepertimana awan bergerak, itulah ciptaan Allah taala yang sangat halus dalam setiap sesuatu, dan Allah Taala sangat mengetahui apa yang kamu lakukan".

Dan di sini saya mengajak sahabat-sahabat meneliti ayat ini, dan kongsikan kepada semua hasil tadabbur yang diperolehi, bagaimana persamaan gerakan Gunung dan awan ini boleh difahami.

Ini adalah antara 1000 ayat yang tidak ditafsirkan oleh rasulullah s.a.w. di dalam Al-Quran.

Salam tadabbur buat semua.

0 comments:

Copyright © 2013 ANGKATAN BELIA ISLAM MALAYSIA (ABIM) SELANGOR