TAZKIRAH USRAH


5 syarat yang menjadikan kerja kita dianggap sebagai ibadah:
(Oleh Dr Yusuf al-Qardhawi)

1) Niat kerana Allah SWT.
Mulakanlah harian kita dengan Alhamdulillah. Mentaati penrintah Nya dengan Allahu Akbar. Melihat keindahan pagi dengan Subhanallah. Pasangkanlah niat hanya kerana Dia aku hidup dan melakukan amal kerja untuk mencari keredhaan Allah. Mulailah dengan Bismillah.

2) Buat kerja dengan sebaik-baiknya.
Lakukanlah kerja dengan penuh kesungguhan dan kesempurnaan, kerana Allah s.w.t. amat suka kepada kesempurnaan. Lakukalah dengan kebenaran dan semangat agar kesannya baik kepada orang lain, memudahkan orang lain.

3) Ihsan.
Kita semua solat dan yang membezakan darjatnya adalah khusyuknya. Berlaku ihsan adalah keamanahan yang tinggi apabila kita meyakini bahawa Allah s.w.t. sentiasa melihat kita dalam melakukan tugas. Sekaligus membina keinsanan yang bernilai.

4) Tidak langgar mana-mana peraturan Allah SWT.
Ikutilah syariatnya. Elakkanlah pembaziran. Elakkanlah kelalaian. Elakkanlah terlebih hiburan atau keseronokan. Elakkanlah dari terlalu kekenyangan. Kadangkala, perkara kecil ini, tidak mengikuti syariat, maka hilang keberkatannya. Apatah lagi dalam soal hubungan sosial.

5) Tidak lalai dalam ibadah khusus.
Selesaikanlah urusan kita dengan Allah s.w.t. dahulu dan insyaAllah, Dia akan selesaikan urusan dunia kita. Usah abaikan solat dan zikir kepada Allah s.w.t. Jadikan ia sentiasa ada dan sentiasa diingati.

Mudah-mudahan segala kerja kita diberkati.

Comments

KSSB 1438H

Popular Posts