Gerakan Belia Islam Yang Memperjuangkan Kebenaran dan Keadilan




PERKEMBANGAN BANTUAN MRA DI SOMALIA DAN UCAPAN TAKZIAH


PERKEMBANGAN BANTUAN MRA DI SOMALIA DAN UCAPAN TAKZIAH

Sabtu, 3 September 2011

Malaysian Relief Agency (MRA) ingin melahirkan rasa simpati dan ucapan takziah kepada keluarga wartawan media yang terkorban dan tercedera akibat tembakan curi ke atas konvoi misi bantuan kemanusiaan anjuran Kelab Putera 1Malaysia di Mogadishu kelmarin.

Keadaan keselamatan yang tidak menentu di Somalia memang sentiasa membimbangkan sukarelawan dan pekerja agensi bantuan serta membantutkan usaha-usaha bantuan kemanusiaan di sana.

Misi 1 MRA diketuai Sdr Mohd Shahrulazilan Said masih berada di Galkaiyo, sebuah bandar ke utara Mogadishu dan MRA masih meneruskan agihan bantuan air bersih ke kem-kem pelarian di Bosaso, Garowe dan Galkaiyo seperti yang dirancangkan. Setakat ini, keadaan di kawasan tersebut terkawal dan tiada persengketaan ketenteraan berlaku. Walau bagaimanapun, mereka diminta supaya berhati-hati dan mengikut nasihat anggota keselamatan kerajaan tempatan untuk mengelakkan sebarang tragedi. Sebuah pusat operasi bantuan telah diwujudkan di Galkaiyo untuk menyelaras segala bantuan yang disampaikan oleh rakyat Malaysia melalui jalan darat dari Bosaso, sebuah bandar pelabuhan di utara Somalia.

MRA sentiasa memantau usaha-usaha bantuan kemanusiaan dan bersedia untuk memanggil pulang pasukan bantuan ke tanahair jika keadaan keselamatan di lapangan tidak menentu. Sama-sama kita berdoa agar diberikan kesejahteraan dan keselamatan kepada semua sukarelawan dan pekerja bantuan yang terlibat dengan bantuan kemanusiaan kepada mangsa kebuluran akibat kemarau panjang di bumi Somalia yang masih bergolak.


Dr Mohd Daud Sulaiman
Setiausaha Agung
Malaysian Relief Agency (MRA)

0 comments:

Copyright © 2013 ANGKATAN BELIA ISLAM MALAYSIA (ABIM) SELANGOR