Gerakan Belia Islam Yang Memperjuangkan Kebenaran dan Keadilan




PERKEMBANGAN BANTUAN KEPADA KELUARGA YANG MEMERLUKAN


26 September 2011
- Pada 25 ogos 2011 ABIM Selangor telah menyiarkan tentang kesukaran seorang wanita di Shah Alam. Terkini dilaporkan pihak sahabat-sahabat dari ABIM Mesir telah memenuhi amanah mereka dengan mengiringi wanita tersebut untuk menjalani colonoscopy di salah sebuah hospital di Kuala Lumpur. Hasilnya mendapati beliau menghidap penyakit solitary rectal ulcer (bukan ulceritive colitis, maaf atas kesilapan) iaitu ulcer di penghujung colon (usus besar). Menurut doktor, ulcer tersebut lebih besar daripada duti 50 sen dan sangat-sangat jarang ditemui.

Walaupun penyakit dan ubat sudah diketahui, namun ubat yang bernama 'pentasa ferring' ini tiada di hospital berkenaan dan di farmasi yang berdekatan. Oleh itu,mohon pertolongan sahabat-sahabat dan mereka yang prihatin untuk membantu mendapatkan ubat tersebut.

Alhamdulillah, segala kos perubatan, colonoscopy, tinggal di wad dan juga pengangkutan pulang ke Shah Alam telah ditanggung sepenuhnya oleh pihak hospital tersebut. Di akhir pertemuan, wanita tersebut kelihatan lemah dan tidak bermaya sepanjang hari namun senyuman tetap terukir walaupun fikirannya kusut memikirkan anak-anaknya. Bak katanya "penyakit dan sakit datang dari ALLAH, mak cik tidak risau sangat, makcik lagi risaukn anak-anak."

Semoga kita boleh mengambil manfaaat dan pengajaran dari kes ini.

Sekian, terima kasih

Dilapor oleh, Muhammad Amir Firdaus untuk ABIM-Mesir

Sebarang bantuan untuk dihulurkan boleh terus ke MAYBANK 562106228176 (atas nama ABIM SELANGOR). Ia merupakan tabung khas DARWA untuk kemudahan penyelarasan bantuan.

0 comments:

Copyright © 2013 ANGKATAN BELIA ISLAM MALAYSIA (ABIM) SELANGOR