Gerakan Belia Islam Yang Memperjuangkan Kebenaran dan Keadilan




Tanah Runtuh - Tim Bantuan Kemanusiaan


Hulu Langat,Selangor, 21 Mei 2011 - 7 orang ahli tim bantuan kemanusiaan gabungan daripada Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM),Global Peace Mission (GPM),Malaysian Relief Agency (MRA),Briged Bakti Malaysia (BBM) dan Hospital Pakar Al-Islam yang diketuai oleh Sirajuddin Sirat, Setiausaha Eksekutif MRA telah tiba di lokasi yang ditimpa musibah tanah runtuh di Rumah Anak Yatim Al-Takwa, FELCRA Semungkis, Kampung Gahal, Hulu Langatpada jam 6.05 petang.

Sebenarnya ahli-ahli misi terpaksa berjalan kaki hampir 2 km dalam hujan lebat untuk tiba di lokasi rumah anak yatim tersebut kerana jalan masuk yang sesak.

Jururawat Muhamad Shahril daripada Hospital Al-Islam telah membantu kanak-kanak yang selamat, terkepit kakinya dan alhamdulillah berjaya dikeluarkan sekitar jam 10.00 malam. Tugas utama beliau adalah untuk menstabilkan pesakit dengan menyemak tekanan darahnya dari semasa ke semasa, bekalan oksigen yang mencukupi dan memastikan pesakit tidak tertidur. Kanak-kanak ini tersepit di antara mayat rakan-rakannya, kerusi dan tanah serta batu runtuhan dengan dinding bangunan.


Pada masa yang sama, ahli tim yang lain terlibat bersama NGOs mengatur makanan dibawa masuk daripada luar kawasan bagi petugas-petugas penyelamat dengan menaiki 2 buah motorsikal. Khidmat ini diketuai oleh Faizul Abdul Razak, warga tempatan yeng memberikan khidmatnya sejak berlakunya tanah runtuh tersebut. Beliau berada tidak jauh daripada lokasi ketika itu.


Laporan oleh : SHIRAJUDDIN SIRAT

0 comments:

Copyright © 2013 ANGKATAN BELIA ISLAM MALAYSIA (ABIM) SELANGOR