Gerakan Belia Islam Yang Memperjuangkan Kebenaran dan Keadilan




Abim: Halusi pindaan akta nikah cerai Nov 25, 09 8:23pm

Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) menyarankan agar cadangan meminda akta untuk membaharui undang-undang perkahwinan dan perceraian 1976 diperhalusi sebelum dilaksanakan.

Abim secara umum bersetuju dengan cadangan untuk meminda seksyen kecil 51(1) akta tersebut yang memperuntukkan hanya pasangan yang bukan Islam sahaja boleh memfailkan petisyen penceraian di mahkamah sivil.

Bagaimanapun, menurut Abim, pindaan tersebut dilihat akan memberi impak terhadap seksyen-seksyen lain dalam akta yang sama terutama yang melibatkan aset perkahwinan, pemberian nafkah, hak penjagaan anak, liabiliti dan tanggungan yang berkaitan dengan perceraian yang disebabkan oleh salah seorang pasangan memeluk Islam.

"Justeru Abim menyarankan agar pindaan ini turut diteliti memandangkan ia (pindaan) akan turut memberikan kesan terhadap peruntukan-peruntukan yang terdapat dalam akta serta enakmen undang-undang keluarga Islam.

"Ini untuk mengelakkan pindaan ini daripada mengurangkan serta menjejaskan kredibiliti, hak dan bidang kuasa eksklusif mahkamah syariah," menurut ABIM dalam kenyataan hari ini.

Katanya, Abim juga mahu pandangan daripada majlis agama Islam negeri, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) serta jabatan mufti mengenai pindaan tersebut dipertimbangkan bagi mendapat pandangan daripada segi hukum syarak dan implikasi pindaan ini terhadap hak beragama dan status agama anak-anak daripada perkahwinan tersebut.

Ini termasuk mendapat pandangan daripada pakar undang-undang dan ahli akademik bagi mengharmonikan undang-undang sivil dan syariah dan memastikan intipati dan hasrat perundangan syariah tetap dipertahankan walaupun prosiding dilaksanakan di mahkamah sivil, katanya.

Semalam, peguam kanan persekutuan Mohamad Naser Disa dalam satu taklimat mencadangkan agar Akta 164 iaitu Akta Membaharui
Undang-Undang (Perkahwinan dan Penceraian) 1967 dipinda bagi membolehkan mereka yang memeluk agama Islam turut diberikan hak untuk memfailkan petisyen penceraian di mahkamah sivil.

Akta itu sebelum ini hanya terpakai kepada mereka yang bukan Islam sahaja memfailkan perceraian bagi perkahwinan sivilnya di bawah subsekyen 51(1). BERNAMA

0 comments:

Copyright © 2013 ANGKATAN BELIA ISLAM MALAYSIA (ABIM) SELANGOR