Gerakan Belia Islam Yang Memperjuangkan Kebenaran dan Keadilan




Laporan terkini Misi 1 Malaysian Relief Agency dari Padang



Assalamu'alaikum,
Salam sejahtera kepada semua Exco dan Sahabat Malaysian Relief Agency (MRA)

Misi MRA yang pertama telah berlepas ke Padang jam 2.35 petang tadi dan telah selamat tiba di sana. Mereka telah disambut oleh rakan-rakan dari NGO Indonesia (Dewan Dakwah Islamiah Indonesia- DDII).

Menurut sdr. Shahran Kassim selaku ketua misi melalui perbualan telefon, kawasan yang paling teruk di landa gempa adalah Pariaman, di pinggir Padang di mana hampir 80% bangunan telah ranap.

Catatan SMS beliau sebentar tadi ....... kaum ibu berdoa di depan sebuah kolej yang ranap dan runtuh mengharapkan anak-anak kesayangan mereka bangkit keluar dan selamat dari runtuhan tersebut. Lebih seratus pelajar-pelajar dikhuatiri terperangkap dalam runtuhan tersebut dan mungkin menemui maut. Hampir kebanyakan kawasan di kota Padang masih bergelap dan bekalan petrol serta makanan yang terhad.

MRA telah menyediakan bantuan kecemasan berbentuk makanan asas sebanyak 4 juta rupiah yang akan diedarkan segera kepada mangsa-mangsa gempabumi.

Dr Hyzan Yusof, Dr Dahlia Malik bersama 2 jururawat dari MRA akan mula bertugas di Rumah Sakit Siti Rahmah bermula esok pagi. Semangat pasukan pertama MRA sangat tinggi untuk membantu mereka yang menderita.

Laporan seterusnya; Rakan NGO Indonesia kita telahpun membuka pusat operasi bantuan mereka. Sebuah kapal terbang membawa pasukan bantuan kecemasan dari Switzerland telah tiba dan beroperasi. MRA masih belum bertemu dengan pasukan SMART dari Malaysia.

MRA baru dimaklumkan bahawa 60 petugas dari Majlis Keselamatan Negara Malaysia melalui pesawat TUDM akan berlepas dari Subang jam 9.00 pagi esok.

Saya akan update nanti untuk mengetahui keadaan dari lapangan.

Dr Daud Sulaiman
SUA
Malaysian Relief Agency
www.mra.my

1 comments:

Anonymous said...

GPM dah sampai ke belum?

Copyright © 2013 ANGKATAN BELIA ISLAM MALAYSIA (ABIM) SELANGOR