Gerakan Belia Islam Yang Memperjuangkan Kebenaran dan Keadilan




Kenyataan Akhbar ; Isu kuil

KENYATAAN AKHBAR ABIM NEGERI SELANGOR
30 OGOS 2008M/ 9 RAMADHAN 1430H

ISU BINA KUIL : ABIM SELANGOR AJAK MASYARAKAT FAHAMI ISU

ABIM Negeri Selangor menyokong sebarang usaha yang sedang dilakukan oleh pihak Kerajaan Negeri Selangor untuk menyusun dan mengemaskan lagi pentadbiran kuil dan rumah ibadat untuk penganut-penganut agama Hindu. Kedudukan yang kurang teratur dan terletak dilokasi yang tidak sesuai akan menimbulkan masalah dan ketidak selesaan kepada masyarakat yang lain.

ABIM menghormati keputusan yang telah diambil oleh pihak-pihak berkaitan setelah diadakan kajian terperinci dan perbincangan dengan pihak-pihak yang terlibat. Keputusan yang diambil mestilah mengambil kira kepentingan semua pihak dan satu jalan tengah perlu diambil untuk menyelesaikan masalah.

ABIM juga menggesa agar pihak kerajaan lebih peka dan sensitif dalam menangani hal-hal yang melibatkan kepentingan dan tuntutan umat Islam. Sebarang isu perlu diselesaikan secara tuntas dan tidak dijadikan modal politik oleh pihak-pihak tertentu.

ABIM mengajak umat Islam agar mencontohi akhlak dan perilaku Nabi Muhammad SAW ketika berinteraksi dan berurusan dengan penganut-penganut agama lain. Usaha dakwah dan peribadi unggul yang ditunjukkan oleh Rasulullah wajar menjadi ikutan dan panduan umat untuk menjadikan Islam sebagai satu cara hidup.

ABIM Negeri Selangor mencadangkan dan menggesa agar masyarakat Islam menggiatkan lagi gerak kerja dakwah dan penerangan tentang Islam dikalangan orang bukan Islam. Disamping itu kerja-kerja Islah dan tarbiyyah dikalangan masyarakat Islam itu sendiri perlu disemarakkan. Masjid-masjid dan surau-surau perlu diimarahkan dengan aktiviti dan pengisian ilmu yang bermanfaat kepada seluruh warga setempat. Generasi muda dan belia perlu didekatkan dengan masjid dan surau. Ramai dikalangan warga muda yang terlibat dengan gejala sosial kerana masjid dan surau tidak berfungsi sebagai institusi sosial yang benar-benar berkesan.


MEMBINA DAN MENGGERAK GENERASI KHAYRA UMMAH

MOHD ZAWAWI BIN AHMAD MUGHNI
Yang Di Pertua
Negeri Selangor Darul Ehsan

2 comments:

indahcinta said...

tahniah dan syabas buat semua anak-anak muda dengan artikel yang berani, benar dan tulus.

saya juga dah baca mencari ilmu ikhlas di blog ydp. terharu!

CikguDin said...

Isu ini lebih pada provokasi
statement jalan tengah ini moga dapat perhatian semua pihak
Ayuh bersama dalam perjuangan

Copyright © 2013 ANGKATAN BELIA ISLAM MALAYSIA (ABIM) SELANGOR