Gerakan Belia Islam Yang Memperjuangkan Kebenaran dan Keadilan




Seketika Bersama Al-Quran: Teknik Berdebat dalam mencari Kebenaran

BERSAMA Ustaz Hj. Mohd Naim Mohd Noor, TYDP ABIM Selangor

Surah Saba' ayat : 24-25-26 menyaksikan bagaimana Allah taala menggunakan teknik awal sebelum berdebat atau berdialog dengan golongan-golongan yang sesat, dan merasa diri mereka berada dipihak yang benar.

Mafhum ayat tersebut : " Boleh jadi kami atau kamu dalam kebenaran atau di dalam kesesatan yang nyata, katakan ya Muhammad : Kamu tak perlu persoalkan kesalahan yang kami lakukan dan kami juga tak akan persoalkan apa yang kamu lakukan"" Katakan : Tuhan kita telah pertemukan kita, maka dialah yang akan membuka kebenaran di antara kita, kerana Dialah yang maha Pembuka kebenaran dan maha mengetahui"

Iktibar ayat :

1. Untuk berdialog dgn golongan yang sesat dan merasa mereka sahaja di pihak yang benar, perlulah kita merendah diri dan mengakui kebenaran mungkin di pihak kita berdua, dan kesesatan juga mungkin dipihak kita berdua, dengan dialog nantilah akan terlihat mana yg benar, mana yang salah.

2. Merendah diri akan membuat pihak lawan berasa selesa dan menjadikan dia bersedia menerima kebenaran bila hujjah yang diberi jelas, dan dia akan lebih rasional dari emosional.

3. Bayangkanlah Allah taala dan Nabi s.a.w yang jelas2 di pihak yang benar, boleh merendah diri mengatakan kita setaraf sahaja, kebenaran dan kesesatan boleh berada di mana-mana pihak, so siapalah kita untuk berasa diri besar dan angkuh bila berdialog untuk mencari kebenaran.

Salam Tadabbur buat semua

0 comments:

Copyright © 2013 ANGKATAN BELIA ISLAM MALAYSIA (ABIM) SELANGOR