Gerakan Belia Islam Yang Memperjuangkan Kebenaran dan Keadilan




Seketika Bersama Al-Quran: Pintu Rahmat dan Magfirah Allah sentiasa terbuka

BERSAMA Ustaz Hj. Mohd Naim Mohd Noor, TYDP ABIM Selangor

Ayat 53-54 Surah Az-Zumar memaparkan seruan Allah Taala melalui Rasulnya agar berpesan kepada hamba-hambanya yang meletak diri mereka dalam kemaksiatan agar jangan berputus asa dengan Rahmat Allah, sesungguhnya Allah taala sanggup mengampun seluruh dosa-dosa mereka, Sesungguhnya Allah Taala maha Pengampun lagi maha Penyayang.

Kembalilah kepada tuhan kamu dan serahlah diri padanya dengan penuh ketaatan sebelum didatangkan azab yang tiada penyelamat lagi ketika itu.

Begitulah mafhumnya dua ayat yang dimaksudkan di atas, yang datang setelah Allah Taala mengambarkan keadaan golongan yang menzalimi diri sendiri bila berbuat maksiat hilang harapan untuk bertaubat, sehingga sanggup menggadaikan apa sahaja untuk menebus kesilapan lalu bila mereka melihat azab yang begitu keras.

Iktibarnya :

1. Yakinilah bahawa Allah taala maha pengampun dan sangat luas rahmatnya, tiada dosa yang tidak boleh diampunkan kecuali syirik yang dibawa mati.

2. Ketahuilah bahawa Allah taala sangat penyayang terhadap hamba-hambanya, walaupun kepada golongan yang sering melanggar perintahnya dan larangannya, buktinya Allah taala masih menyeru golongan ini dengan "wahai hamba-hambaku" di dalam ayat di atas.

3. Luasnya rahmat Allah itu bila datang tepat pada waktunya, iaitu kita diingati dengan ayat ini ketika ramadan masih berbaki, bulan yang pengampunan digandakan, pintu syurga dibuka seluas-luasnya, semoga kesempatan ini tidak disia-siakan.

4. Dosa-dosa kecil ibarat benang labah-labah, mudah dihapuskan dengan istigfar, wuduk, zikir dan lain-lain, namun jika dibiarkan lama-lama benang labah-labah boleh menjadi tali kapal, ketika itu dipotong dengan parang pun memakan masa dan tenaga, oleh itu segerakan beristigfar.

0 comments:

Copyright © 2013 ANGKATAN BELIA ISLAM MALAYSIA (ABIM) SELANGOR