Gerakan Belia Islam Yang Memperjuangkan Kebenaran dan Keadilan




CATATAN SEORANG DAIE MUDA



Pada 6 hb September 2008, ABIM Selangor telah diundang oleh Sekolah Menengah Teknik Shah Alam untuk menjayakan Program Ihya’ Nahar Ramadhan. Jemputan dibuat oleh Ustazah Rosmawati iaitu kepada isteri kepada Sdr.Tajul Ariffin , seorang sahabat lama dan aktivis Abim semasa belajar di Mesir dahulu . Sekarang beliau bertugas di TV9 .

Program tersebut disasarkan kepada pelajar-pelajar perempuan tingkatan empat dan lima .Ana mulakan bicara dengan melontarkan soalan kepada semua peserta - apa tujuan kita berpuasa? seorang pelajar menjawab “ untuk memohon pertolongan Allah “. Ya ! memang benar! Saya mengambil cerita yang dirakamkan dalam surah Maryam ayat 26.

Ketika Mariam, ibu Nabi Musa menghadapi ujian fitnah- ia dituduh berzina dan perempuan jahat, lantaran mengandungkan anak tanpa seorang suami, lantas ia mengadu kepada Allah Taa’la memohon agar diberikan petunjuk dan hidayah kepadanya. Ia berpuasa dan tidak akan berkata-kata dengan manusia. Dalam doanya ketika berpuasa ia terus menerus memohon agar diberi pertolongan oleh Allah SWT.

Permohonannya itu telah di perkenankan oleh Allah dengan berlaku satu mukjizat ke atas Nabi Isa Alaihi Salam yang boleh berbicara dengan orang ramai semasa masih dalam buaian lagi. Subhanallah ! Maha suci Allah!

Justeru itu, ulama meyarankan kepada kita sebelum anak-anak kita menghadapi peperiksaan agar ibu-ibu, bapa-bapa dan pelajar-pelajar disarankan supaya berpuasa.

Puasa itu merupakan salah satu menu santapan roh malakut. Makin banyak santapan untuk rohani makin ringanlah roh malakut. Roh malakut yang ringan memudahkan perjalanan doa untuk mustajab Allah Taa’la.
Al Hamdulillah program berjalan lancar dan mendapat sambutan dan reaksi positif dari semua peserta.

Dalam Sessi Q&A , seorang pelajar bertanya; ” bagaimana kalau seseorang itu berpuasa, tapi tidak menutup aurat ?.

Saya menyimpulkan soalan beliau tadi sama seperti soalan-soalan yang lazimnya ditanya oleh remaja-remaja seusianya. ” Saya tak pakai tudung, tapi saya solat, saya rasa saya lagi ok dari kawan saya yang pakai tudung, dia orang lagi tak malu, pakai tudung ! dating ! coupling ! jalan pegang tangan, tu macam mana ?..saudara/ri pembaca ada jawabannya?

Untuk menjawab soalan ini saya kongsikan pandangan seorang ulama’ besar tersohor Proff. Dr.Yusuf Al Qardhawi yang telah menjelaskan dalam bukunya Al halal Bayyinun ( yang halal itu jelas ) wal haram bayyinun ( yang haram itu jelas ). Urusan pemberian dan agihan pahala, syurga dan neraka semuanya di tangan Allah , manusia tidak layak menentukan seseorang itu masuk syurga atau masuk neraka.

Dari sudut ilmu Fekah, berpuasa itu mendapat pahala , solat itu dapat pahala, tidak menutup aurat dia berdosa, melakukan maksiat dia berdosa.! Orang yang macam nilah dikatakan dalam hadis Rasulullah sebagai golongan yang Muflis di akhirat kelak!

Bagaimana boleh jadi muflis?..Ia jadi muflis apabila ditimbang pada mizan, dosanya lebih banyak, asyik kena cover dengan pahala kebaikkannya, cover punya cover tak cukup-cukup juga. Itu akhirnya bankrup, muflis!

Itu tandanya keimanan kita kepada Allah belum sempurna . Mengambil sebahagian dari ajaran agama dan meninggalkan sebahagian dari ajaran agama. Mengambil hanya yang dirasakan sesuai sahaja dan mengabaikan yang tidak disukai nafsunya sendiri.Allah memerintahkan kepada kita supaya amalkanlah ajaran Islam itu secara menyeluruh.

Sebagai pendakwah kita kena husnu zon ( positive thingking ). Kita mesti bersangka baik dengan dahulu dengan orang lain, berita yang diterima, kejadian yang berlaku, peristiwa dan pengalaman yang kita lalui kerana penyakit wabak yang berbahaya dan mudah berjangkit ialah Penyakit SNIOP-
Sense negative In Other Person.

Menginsafi bahawa masih banyak ruang kosong dan lompang dalam minda dan jiwa remaja kita tentang al Khalik - , atau barangkali seruan dakwah dan ajakan kepada kebaikan yang dianjurkan tidak sampai pada mereka, lantaran itu dalam banyak pertemuan dengan sebahagian besar remaja , bahkan orang dewasa yang ditemui, Kebanyakan mereka tidak melakukan suruhan Allah bukan kerana enggan, tetapi disebabkan oleh kejahilan .

Solat misalnya, ramai yang tidak tahu melakukannya apa lagi melakukannya dengan sempurna dan khusyu’ . Akhirnya, ia balik kepada kita yang tahu dan telah diberi laluan dahulu oleh Allah SWT untuk menjadi . ‘elemen sedar’ yang sewajarnya menjadi pendorong umat.

Sudahkah kita melaksanakan pesan Rasulullah ” sampaikan dariku walau sepotong ayat ? kalau sudah , alhamdulillah. Kalau belum, marilah kita mewakafkan sedikit masa hayat kita untuk memperkasa agenda dakwah dan tarbiyyah umat. Mudah-mudahan yang belum melaksanakan perintah Allah akan mendapat Hidayah dariNya .Kita sendiri pun kerana untung nasib kita disana belum tentu lagi. Anda sudah berazam?

Wallahua’lam.


Hazlina Abd Razak

0 comments:

Copyright © 2013 ANGKATAN BELIA ISLAM MALAYSIA (ABIM) SELANGOR