Gerakan Belia Islam Yang Memperjuangkan Kebenaran dan Keadilan




QAZAF : BERHATI-HATI MELEMPARKAN TUDUHAN

Klang 29 April 2011 - ABIM Selangor dengan kerjasama dengan Masjid An Naim, Jalan Kebun telah menganjurkan Program wacana ilmu. Program yang diberi nama BEDAH BUKU QAZAF itu bertujuan untuk memberikan gambaran dan penerangan yang lebih jelas berkenaan dengan isu fitnah.Seramai lebih 200 mengikuti kupasan buku bertajuk Qazaf - Menjawab Fitnah yang disampaikan oleh Yang Berbahagia Prof. MAdya Dr Ahmad Zaki Abdul Latif, Naib Yang Dipertua IMAN ( Integrated Muslim Association Network ).

Buku tersebut merupakan kompilasi tulisan lima orang sarjana terunggul iaitu Syeikh Dr Yusuf Al Qaradhawi, Dr Taha Jabir Al - Alwani, Dr Wahbah Al Zuhaili,Dr Abdul Halim El Muhammady dan Ustaz rivai Batubara. Buku terbitan ABIM itu di terbitkan untuk membantu masyarakat memahami isu fitnah yang semakin berleluasa sekarang. "Sejak tahun 1990-an hingga ke hari ini fitnah seakan akan sudah menjadi santapan masyarakat.

Media arus perdana sama ada TV dan akhbar mahupun media baru, blog, facebook, twitter dan seumpamanya seolah-olah bersaing menyebarkan fitnah versi masing-masing" ujarnya."Qazaf atau perbuatan menuduh zina atau liwat kepada seorang yang berakhlak mulia, apalagi terhadap pemimpin yang selami ini dilihat bersih amat tidak munasabah.

Qazaf adalah sebahagian daripada hukum jinayat Islam yang amat ketat prosedurnya kerana Allah SWT sendiri menetapkan dalam Surah An Nur : 4 .justeru itu, berhatilah-hatilah dalam melempar tuduhan dan fitnah, tegasnya lagi.

p/s : berita ringkas untuk suratkabar iluvislam

0 comments:

Copyright © 2013 ANGKATAN BELIA ISLAM MALAYSIA (ABIM) SELANGOR