Seminar Pemikiran Islam : Membedah Visi Dakwah Wali Songo


Surabaya ,3 Oktober 2010 - ABIM Selangor telah menghantar 4 orang qiadah utamanya ke Program Seminar Pemikiran Islam : Membedah Visi Dakwah Walisongo di Surabaya. Seminar tersebut dianjurkan oleh IMAN ( Integrated Muslim Association Network) dan Dewan Dakwah Islamiyyah Indonesia ( DDII ) Cabang Jawa Timur.

Perwakilan ABIM terdiri dari YDP ABIM Selangor, YDP ABIM Serdang, YDP ABIM Tanjong Karang dan Exco ekonomi ABIM Selangor.

Seramai 16 orang ahli rombongan dari IMAN yang dianggotai oleh WADAH Selangor, ABIM Selangor dan PUM Selangor telah menghadiri seminar tersebut.

Panel Pembentang Indonesia terdiri dari Prof. Dr Ali Mufradi, Guru Besar UIAN Sunan Ampel, Surabaya dan Prof Dr Aminudin Kasdi Guru Besar Universitas Negeri Surabaya manakala dari Malaysia ialah Prof Madya Dr Ahmad Zaki Abd Latif dan tuan Hj Nik Yusoff Nik Ismail.



Seminar tersebut yang dihadiri lebih dari 200 orang daie dan pimpinan Dewan Dakwah dari Cabang Jawa Timur ( JATIM ) telah diadakan di Markaz Utama DDII di Jl. Purwodadi Raya, Surabaya.


Sambutan dari para peserta seminar sangat menggalakkan. Banyak soalan-soalan kritis dan ilmiah yang dikemukan dan diulas dan dijawab dengan baik sekali oleh para nara sumber yang diundang. Oleh kerana masa yang agak terbatas, banyak isu dan persoalan terpaksa dianjak ke satu masa yang lain.

Comments

Anonymous said…
Assalamu"alaikum wth
Tahniah.
Di Malaysia jugak ada cucu cicitnya... Kiranya dapat dipertemukan kesemua mereka dari seluruh M'sia, di bawah satu bumbung amatlah baik sekali.

KSSB 1438H

Popular Posts