Gerakan Belia Islam Yang Memperjuangkan Kebenaran dan Keadilan




SAMBUTAN MAULIDUR RASUL

1. Setiap tahun kita menyambut Maulidur Rasul. Apa yang lebih perlu dihayati adalah Maulidur Risalah, kesyukuran kita dengan kehadiran Islam untuk merubah hidup peradaban manusia dari jahil kepada ilmu dan dari maksiat kepada taqwa. Maulidur risalah juga menghapuskan penindasan orang kaya kepada orang miskin, orang berpangkat kepada orang tidak berpangkat.

2. Lebih menyedihkan apabila orang islam menjadi musuh Islam itu sendiri. Kerana jahil agama mereka melakukan kerosakan dengan menelanjangkan aqidah dan merobohkan akhlaq umat Islam.

3. Kita sering menangis apabila anak tidak cemerlang dalam peperiksaan, tetapi kita tidak menangis apabila anak tidak solat dan tidak pandai membaca al-Quran di rumah. Ini adalah virus dan sekiranya ia tidak diubat segera maka wabaknya akan merebak kedalam masyarakat kita. Cabaran kepimpinan rumahtangga adalah si ayah yang menjadi teladan kepada anak-anak. Bak kata pepatah melayu 'bapak borek anak rintik'.

4. Di Selangor kita mempunyai 369 masjid dan 1,868 surau yang perlu dimakmurkan. Masjid dan surau perlu diimarahkan untuk menjadi pusat pembangunan ummah yang berkesan. Ketepikan soal perbezaan anutan parti politik dan pembinaan institusi baru untuk pembangunan ummat.

5. Usaha-usaha untuk membasmi kejahilan, kemungkaran, kemaksiatan, dan kekufuran perlu dijalankan dengan istiqamah. Kegawatan aqidah yang berlaku dalam masyarakat menjadikan kita miskin, berpecah dan suka mengadu domba dan fitnah sesama kita. Rasulullah juga membina aqidah yang mantap selama 13 tahun.

6. Annasu ‘ala dinu mulukihim – manusia adalah atas agama ketua mereka. Umar abd aziz ketika dilantik menjadi pemimpin menangis kerana beban tanggungjawab yang akan dipikul. Ini kerana golongan yang tidak dipandang langsung dipadang mahsyar adalah golongan pemimpin yang menyalahguna kuasa untuk kepentingan diri sendiri.

7. Malangnya dalam kita sibuk dalam usaha membina ada juga tangan yang meruntuh dengan penganjuran program-program yang menelanjangkan aqidah serta meroboh peradaban akhlaq insan.

8. Akhirnya marilah kita berusaha istiqamah dalam jihad dan dakwah, dalam satu saf. alangkah manisnya jika kita di padang mahsyar nanti Rasulullah mengenali kita dan berkata "ini umatku, marilah kesyurga"

Wallahua'lam

1 comments:

WAK JURAGAN said...

wak percaya, Berarak bukan sekadar menunjuk aksi tetapi sebagai aku janji sumpah setia untuk meneruskan perjuangan suci para rasul dan nabi .

Copyright © 2013 ANGKATAN BELIA ISLAM MALAYSIA (ABIM) SELANGOR